Знайомство з психологією. Корекційно-розвиваюче заняття для учнів 5-6 класів

« Подорож на острів Психологія”

(з досвіду роботи)

 

Литвинець Галина Володимирівна,

 практичний психолог

Скориківської ЗОШ І-ІІIст.,

Підволочиський р-н,

Тернопільська обл.

       

Мета: ознайомити учнів з особливостями предмету  «Психологія»; показати значимість цього предмета при взаємодії з людьми, у пізнанні свого образу «Я»; викликати інтерес до предмета, бажання пізнати себе, прагнення до саморозвитку.

Матеріали : плакат „ Карта острова „ Психологія”,  роздатковий матеріал, сумочки із різними предметами.

Хід заняття

Психолог:

Шановні учні! Серед великої кількості  предметів, які ви вивчаєте у нашій школі, є один, який знайомить із неповторним і дивним світом самої людини. Це — психологія.

Педагогіка – це майстерня, а психологія – інструмент, яким там працюють.

А.Макаренко

Навчитися пізнавати себе, свій внутрішній світ, розуміти інших, безконфліктно взаємодіяти з оточенням можна дізнатись відправившись  у подорож на острів «Психологія».

Наш маршрут буде пролягати через людське «Я», у те, що називається «Особистістю».

 Подорож пройде світом внутрішнім і зовнішнім, який омивають океан Взаємин і море Діяльності.

Але яка ж подорож без карти?, На дошку прикріплюється карта.( Зразок карти додається. Додаток 1). Що це за карта? Чиста й незвідана, як і сама особистість людини. У цьому й полягає завдання нашого курсу: відкрити цю завісу, причому не просто зазирнути у свій внутрішній світ, довідатися , як він влаштований і як співвідноситься із зовнішнім світом, а й організувати співробітництво із самим собою, стати на шлях самовдосконалення, саморозвитку.

Починається наша подорож із країни Хочу все знати. Шлях нею — тернистий і нелегкий. Є в ній гора Мотивів із піком Важко. На неї дійсно буває важко підніматися і здається, що нічого не вийде, часом навіть хочеться все кинути, а надто — на піках Нудно і Невдало. Щоб успішно перебороти цю гору, ми знайдемо стежки Хочу, Можу і Буду, а допоможуть нам у цьому ігри й вправи.

Отоді стежками Хочу, Можу і Буду й підемо далі.

От уже й міста Відчуття, Увага, Уява, Пам'ять. Жителі цих міст приготували нам випробування.

Клас ділиться на дві команди

Випробування 1.

Запрошую на сцену по одному представнику від команди. Заплющеними очима ви повинні відгадати, що сховано у торбинках.

Матеріал: тканина, цукор, желейна цукерка, крейда, скріпки, вода, квітка, пластилін, папір.

Молодці! Які жителі підготували нам це завдання?( Правильна відповідь: відчуття, уява).

Випробування 2.

Запрошую на сцену по одному представнику від команди. Зараз я вам покажу 9 карток з намальованими знаками. У спеціальному бланку представники команд дзеркально відображують знаки у тому порядку, як вони намальовані.

Інтерпретація результатів.

6-5 – великий обсяг уваги, 4 – достатній, 3-2 – середній, 1 – низький.

Молодці! Які жителі підготували нам це завдання?( Правильна відповідь: увага).

Випробування 3.

А жителі міста Пам’ять підготували для всієї команди таке випробування. Зараз я вам зачитаю 10 слів. Спробуйте запам’ятати якомога більше з них і Записати їх на аркуші паперу у будь – якому порядку.

Слова: літак, лампа, яблуко, олівець, гроза, качка, млин, папуга, листя, обруч.

А тепер прошу кожну команду озвучити слова. Молодці!

Але як же дістатися до столиці Логічне мислення?

Щоб дістатись до неї ми повинні розгадати ребуси (пропонується кожній команді ребус).Див.додаток 2.

І є на цьому острові гарне й таємниче озеро , у глибині якого зберігається особливий скарб – Здібності, його потрібно відшукати в собі й провести до піка Обдарованості й таланту.

І тут у нас нове завдання – завдання на логічне мислення.

Два хлопця рахували протягом години усіх людей, які проходили повз них по тротуару. Один стояв біля паркану, другий – прогулювався в один бік, то у другий по тротуару.

Хто із хлопців нарахував більше людей?

( Правильна відповідь: обидва нарахували однакове число людей. Але той хто стояв біля паркану, рахував людей, які йшли з обох сторін; той, який ходив, бачив у два рази більше людей , які йшли назустріч).

Але хіба можна оминути лісовий масив Характер, адже тут росте так багато несхожих дерев. Під деякими з них тріскається земля — такі вони важкі!.. Зате легкі характери — буквально розсікають повітря своєю легкістю, тільки-но чіпляючись за землю своїм корінням. Трапляються характери повністю, від коренів до верхівки, вкриті голками, і тому колючі. Так не схожі ці Дерева-Характери, бо росли вони на різних ґрунтах, неоднаково зігрівало їх сонце, по-різному обдував вітер, нерівномірно зрошував дощ. І кожне з цих Дерев потрібно зрозуміти й прийняти таким, яке воно є.

І, звичайно ж, не можна оминути село Темпераментів із садибою Холерика, будиночками Сангвініка й Флегматика, хатиною Меланхоліка, треба навчитися взаємодіяти з кожним.

А як урятувати жителів замку Сором'язливості? Адже за його стінами вони ніколи не зможуть показати все багатство й красу свого «Я». Знаряддям, яке називається «тренінг упевненої поведінки», ми спробуємо звільнити їх і провести в прекрасну й вільну долину Впевненості.

І ніде правди діти, вирує часом і трясе мир і спокій нашого острова Вулкан агресивності. Адже буває так, що нам важко впоратися зі своїми почуттями, вони аж занадто захоплюють нас. Тоді корисно буде пройтися Джунглями самоконтролю із дзюркотливими струмочками релаксаційної музики.

От і обійшли ми наш острівець, хочеться зануритися в океан Взаємин, у затоку Любові, побачити острів Дружби. Але, як і будь-яке плавання без чіткого курсу, наша подорож може бути небезпечною, тому що є тут і скеля Конфліктів, і рифи Нерозуміння. Вибрати правильний курс допомагають знання, отримані на наших заняттях.

А тепер час відправлятися в море Діяльності, на якому так багато острівців Професійних інтересів, але ж потрібно знайти свій, щоб не довелося перебиратися з одного на інший. От і озброїмося ми перед плаванням рятувальними жилетами Бажання і Нахилів, які отримаємо, дослідивши свій острів «Я».

І залишається побажати нам щасливого плавання!

Матеріали використані з книги Васильченко К.В. Путешествие  в  страну «Я».-Донецк:Сталкер,1998.

Ви можете переглянути:

Профорієнтаційне заняття

Тема тренінгів для вчителів

Шкідливі звички

Конференція зору